AWE Wartburg 353 Group 2 [1966]

1
Numbers Built: 356330
Configuration: AWE 2 stroke Straight 3
Location: Front, longitudinal
Displacement: 0.992 l (60.5)
Aspiration: N/A (BVF 36 F1-11 or BVF 40 F1-11 carburetor)
Power: 50-74 bhp
Gearbox: 4 or 5-speed manual
Drive: FWD
Weight: 900 kg

Auto weszło na rynek w 1966 i miało dwusuwowy silnik o mocy 50 koni mechanicznych a na rynku angielskim znany był jako Wartburg Knight. 353 przyspieszał do setki w 12 sekund a osiągał maksymalnie 130 km/h.

Miał wskaźniki przypominające wagę łazienkową, które postanowiono wymienić na normalne – okrągłe zegary dopiero w 1970 roku a w ’72 auto dostało też nowe fotele. W 1975 roku przyszedł czas na wersję Wartburg 353 W, która prezentowała zupełnie inny poziom w kwestii bezpieczeństwa i wyposażona była w czeskie hamulce tarczowe, pasy, dwuobwodowe hamulce hydrauliczne, czy regulację wysokości kolumny kierownicy. Lata potem, bo w ’82, wymieniono hamulce bębnowe z tyłu na nowszy typ, a auto dostało też inne światła oraz gaźnik. Potem dochodziło nowe wyposażenie, jak światła przeciwmgielne, klakson o dwóch tonach, podgrzewana tylna szyba, czy nowe wykończenie elementów wnętrza.

Wersja rajdowa niewiele różniła się od drogowej. Właściwie auto dostało pałąki bezpieczeństwa, pomieszano coś tam z ustawieniem skrzyni biegów i przy silniku, ale nie było to nic godnego uwagi. Wiadomo, że rajdowa wersja była 20 kilo lżejsza od drogowej i czasem wymieniano sprzęgło na inne. Auto do wyścigów miało wszędzie hamulce bębnowe i dopiero w 1975 roku dostało nowe hamulce, 5-biegową skrzynię i zaczęło osiągać 74 konie mocy a w 2 lata później weszła wersja Wartburg 353 WR i zastąpiła ówczesny model.

Wartburg ścigał się ładnych parę lat ale bez sukcesów. Zwykle auto nie kończyło a jeśli już – to na słabych pozycjach. Było jednak raz na podium – w Polsce – w pierwszym, inauguracyjnym sezonie WRC. Rajd Polski był wtedy 7 eventem w kalendarzu sezonu 1973, kiedy to z 62 pojazdów w stawce na mecie spotkały się zaledwie 3. Wygrał wtedy Achim Warmbold w Fiacie 124 Abarth, 3 GODZINY (!) za nim – na drugim miejscu – ukończył Egon Culmbacher w Wartburgu 353 właśnie a po nim zameldował się Polski Fiat 125p Macieja Stawowiaka. Reszta aut jak: Porsche 911, Renault-Alpine A110, Ford Capri, Moskvitch, BMW 2002, Toyota Corolla, czy Fiaty 125p – nie dojechała do mety rajdu. W tym 7 polskich załóg – 6 Fiatów i Porsche 911 w składzie Adam Smorawiński-Zbigniew Kołaczkowski oraz BMW 2002 z polskim pilotem – Jerzym Sypniewskim.

Wartburg ścigał się jeszcze długo po tym, nawet w czasach Grupy B ale już w innych konfiguracjach.
AWE Wartburg 353 Group 2 [1966]
0.050122022628784