A. 7V.
2 l
4
Było już o brytolach, to czas na szwabów.
Przed Wami pierwszy niemiecki czołg - Sturmpanzerwagen A. 7V.
Pierwszy projekt pojawił się już w 1911 r. za sprawą austro-węgierskiego porucznika Gunthera Burstyna, jednak jego projekt nie zainteresował wojskowych. Dopiero użycie przez Anglików Mark I w bitwie nad Sommą sprawiło, że powołano specjalną komisję ], która miała przygotować podobną broń.
W 1916 Josef Vollmerow, główny inżynier Towarzystwo Konstruktorów Samochodowych w Berlinie zaczął opracowywać pojazd, którego napęd gąsienicowy wzorowany był amerykańskim traktorze Holta. Projekt został zaakceptowany i zamówiono 100 czołgów. 16 stycznia 1917 firma Daimler przystąpiła do budowy drewnianej makiety. Po prezentacji projekt skierowano do zakładów Daimlera w celu dokonania poprawek dalszych prac. Zmniejszono do 38 szt.. Zgodnie z planem pierwsze A7V miały trafić na front już w lipcu 1917, lecz przeciążony przemysł oraz niezbędne poprawki przedłużyły termin. W grudniu 1917 ukończono budowę pierwszej serii wozów – łącznie 7 szt.
Ostatecznie A7V zabierał osiemnastu członków załogi: dowódcę, kierowcę, dwóch kanonierów, dwóch mechaników i dwunastu strzelców obsługujących sześć karabinów maszynowych zamontowanych z tyłu i po bokach czołgu. Uzbrojenie składało się z 6 karabinów maszynowych i działa 57 mm. Opancerzenie wynosiło w najgrubszym miejscu ok. 30 mm
W dniu 27 lutego 1918 cesarzowi Wilhelm`owi II pokazano czołg A7V, który zaaprobował go i poparł ideę jego produkcji. Jednak, z biegiem czasu produkcja coraz bardziej kulała. Niemcy zaangażowały się w wojnę podwodną i większość nakładów szła na produkcję U-Botów. W rezultacie zdołano zbudować jedynie 20 a nie 38 czołgów A7V.
5 stycznia 1918 1 batalion pancerny wyruszył do Mons w Belgi. Jazdy terenowe wykazały znaczne braki techniczno-konstrukcyjne z których na walory bojowe A7V rzutowały: niski przód, słabe silniki, trudności w kierowaniu pojazdem. Ponadto okazało się, iż po kilku godzinach działania trzeba było przeprowadzić generalny remont wozu.
21 marca 1918 o 4.50 Niemcy rozpoczęli atak w rejonie St. Quentin, poprzedzający wielogodzinnym atakiem artyleryjskim. Oddział już na podstawach wyjściowych osłabiony został o 1 pojazd z powodu usterek, a o dwa następne zaraz po rozpoczęciu ataku. Pozostałe A7V "Gretchen" i " Mephisto" po moście zbudowanym przez saperów przekroczyły linię niemieckich okopów i ruszyły w stronę nieprzyjaciela. Pierwsza walka zakończyła się sukcesem dwa wozy przy wsparciu piechoty wdarły się do alianckich okopów biorąc setki jeńców.
Do kolejnego użycia A7V doszło 31 maja pod Reims. Był to dla nich pechowy dzień. Z pięciu czołgów, dwa zostały uszkodzone już na pozycjach wyjściowych, kolejne dwa zostały zniszczone przez artylerię. Kolejny również się zaklinował lecz zdołano go wyciągnąć, jednak po oględzinach stwierdzono zbyt duże uszkodzenia i zdecydowano się go rozebrać. W tej sytuacji ostatni sprawny czołg "Alter Fritz" przerwał atak.
W porównaniu z angielskimi czołgami typu Mark I-V, niemiecki A7V wyróżniał się grubszym opancerzeniem. Jednak był ze złej jakości blachy. Zaletą był dwukrotnie mniejszy nacisk jednostkowy i dwukrotnie większa prędkość. Konstrukcja ta miała jednak szereg mankamentów. A7V posiadał niedostateczną zdolność przekraczania przeszkód, zbyt niskie zawieszenie podwozia. I co chyba najważniejsze, bardzo złą wentylację, którą stanowiły wyłącznie otwory w górnej płycie kadłuba. Obserwacja terenu nastręczała trudności dowódcy i kierowcy ze względu na wysoki profil wozu.
A.7V można obejrzeć w Monachium, a konkretnie w Munchen Museum.
Silnik: 2 silniki gaźnikowe, 4-cylindrowe, chłodzone cieczą Daimler o mocy 100 KM (każdy)
Transmisja: mechaniczna
Pancerz : nitowany z płyt walcowanych, o grubości: 15 – 30 mm
Długość : 8,00 m (całkowita), 7,35 m (kadłuba)
Szerokość: 3,10 m
Wysokość: 3,40 m
Masa: 32 000 kg
Przed Wami pierwszy niemiecki czołg - Sturmpanzerwagen A. 7V.
Pierwszy projekt pojawił się już w 1911 r. za sprawą austro-węgierskiego porucznika Gunthera Burstyna, jednak jego projekt nie zainteresował wojskowych. Dopiero użycie przez Anglików Mark I w bitwie nad Sommą sprawiło, że powołano specjalną komisję ], która miała przygotować podobną broń.
W 1916 Josef Vollmerow, główny inżynier Towarzystwo Konstruktorów Samochodowych w Berlinie zaczął opracowywać pojazd, którego napęd gąsienicowy wzorowany był amerykańskim traktorze Holta. Projekt został zaakceptowany i zamówiono 100 czołgów. 16 stycznia 1917 firma Daimler przystąpiła do budowy drewnianej makiety. Po prezentacji projekt skierowano do zakładów Daimlera w celu dokonania poprawek dalszych prac. Zmniejszono do 38 szt.. Zgodnie z planem pierwsze A7V miały trafić na front już w lipcu 1917, lecz przeciążony przemysł oraz niezbędne poprawki przedłużyły termin. W grudniu 1917 ukończono budowę pierwszej serii wozów – łącznie 7 szt.
Ostatecznie A7V zabierał osiemnastu członków załogi: dowódcę, kierowcę, dwóch kanonierów, dwóch mechaników i dwunastu strzelców obsługujących sześć karabinów maszynowych zamontowanych z tyłu i po bokach czołgu. Uzbrojenie składało się z 6 karabinów maszynowych i działa 57 mm. Opancerzenie wynosiło w najgrubszym miejscu ok. 30 mm
W dniu 27 lutego 1918 cesarzowi Wilhelm`owi II pokazano czołg A7V, który zaaprobował go i poparł ideę jego produkcji. Jednak, z biegiem czasu produkcja coraz bardziej kulała. Niemcy zaangażowały się w wojnę podwodną i większość nakładów szła na produkcję U-Botów. W rezultacie zdołano zbudować jedynie 20 a nie 38 czołgów A7V.
5 stycznia 1918 1 batalion pancerny wyruszył do Mons w Belgi. Jazdy terenowe wykazały znaczne braki techniczno-konstrukcyjne z których na walory bojowe A7V rzutowały: niski przód, słabe silniki, trudności w kierowaniu pojazdem. Ponadto okazało się, iż po kilku godzinach działania trzeba było przeprowadzić generalny remont wozu.
21 marca 1918 o 4.50 Niemcy rozpoczęli atak w rejonie St. Quentin, poprzedzający wielogodzinnym atakiem artyleryjskim. Oddział już na podstawach wyjściowych osłabiony został o 1 pojazd z powodu usterek, a o dwa następne zaraz po rozpoczęciu ataku. Pozostałe A7V "Gretchen" i " Mephisto" po moście zbudowanym przez saperów przekroczyły linię niemieckich okopów i ruszyły w stronę nieprzyjaciela. Pierwsza walka zakończyła się sukcesem dwa wozy przy wsparciu piechoty wdarły się do alianckich okopów biorąc setki jeńców.
Do kolejnego użycia A7V doszło 31 maja pod Reims. Był to dla nich pechowy dzień. Z pięciu czołgów, dwa zostały uszkodzone już na pozycjach wyjściowych, kolejne dwa zostały zniszczone przez artylerię. Kolejny również się zaklinował lecz zdołano go wyciągnąć, jednak po oględzinach stwierdzono zbyt duże uszkodzenia i zdecydowano się go rozebrać. W tej sytuacji ostatni sprawny czołg "Alter Fritz" przerwał atak.
W porównaniu z angielskimi czołgami typu Mark I-V, niemiecki A7V wyróżniał się grubszym opancerzeniem. Jednak był ze złej jakości blachy. Zaletą był dwukrotnie mniejszy nacisk jednostkowy i dwukrotnie większa prędkość. Konstrukcja ta miała jednak szereg mankamentów. A7V posiadał niedostateczną zdolność przekraczania przeszkód, zbyt niskie zawieszenie podwozia. I co chyba najważniejsze, bardzo złą wentylację, którą stanowiły wyłącznie otwory w górnej płycie kadłuba. Obserwacja terenu nastręczała trudności dowódcy i kierowcy ze względu na wysoki profil wozu.
A.7V można obejrzeć w Monachium, a konkretnie w Munchen Museum.
Silnik: 2 silniki gaźnikowe, 4-cylindrowe, chłodzone cieczą Daimler o mocy 100 KM (każdy)
Transmisja: mechaniczna
Pancerz : nitowany z płyt walcowanych, o grubości: 15 – 30 mm
Długość : 8,00 m (całkowita), 7,35 m (kadłuba)
Szerokość: 3,10 m
Wysokość: 3,40 m
Masa: 32 000 kg


Źródła:
http://www.artwoerk.de/a7v/start_a7v.*tml
https://www.facebook.com/Gnghistory/photos/a.422650748209885/876897392785216/?type=3
https://www.scribd.com/article/391923464/Sturmpanzerwagen-A7v
https://web.archive.org/web/20080618075131/http://www.panzer.punkt.pl/artykuly/panzer_A7V/a7v.*tm
http://www.artwoerk.de/a7v/start_a7v.*tml
https://www.facebook.com/Gnghistory/photos/a.422650748209885/876897392785216/?type=3
https://www.scribd.com/article/391923464/Sturmpanzerwagen-A7v
https://web.archive.org/web/20080618075131/http://www.panzer.punkt.pl/artykuly/panzer_A7V/a7v.*tm