Ciekawostki motoryzacyjne #10: Megola Sport, czyli motocykl z napędem na przód
5
Technika motocyklowa nie rozwija się już tak szybko, jak w swoich początkowych czasach. Rozwiązania stosowane przez producentów są podobne i rzadko zdarzają się sytuacje by jakaś firma zaryzykowała całkowicie nowe rozwiązanie. Dlatego takie zainteresowanie wywołuje technika sprzed lat, kiedy producenci poszukiwali jeszcze niektórych rozwiązań, a rozwój motocykli cechowała pasja i ogromne emocje taka jest właśnie Megolia Sport.
Megola była pierwszym w historii przednionapędowym motocyklem, co ciekawe nie miała sprzęgła ani skrzyni biegów. Gdy uruchomiło się silnik na popych lub przez zakręcenie przednim kołem na specjalnej podstawce, przednie koło kręciło się bez przerwy, a zatrzymanie się wymagało zgaszenia motocykla. Pierwsze prototypy Hans Meixer skonstruował już w 1916 roku. Pierwotnie silnik montowano na tylnym kole.
Do napędu posłużył pięciocylindrowy silnik gwiazdowy o pojemności 640 cm3, osiągał od 10 do 14 kuni. Jak już wcześniej wspominałem napęd był przekazywany bezpośrednio na koło. Motocykl osiągał prędkość maksymalną ok. 130 km/h. (wg. niektórych źródeł nawet do prawie 150). Zamontowany w przednim kole silnik miał zapewnić dobre rozłożenie masy. Niestety przełożyło się to na niezbyt dobre prowadzenie. Motocykl fatalnie skręcał, a konieczność ciągłej pracy silnika nie ułatwiała jazdy. Pracę nad Megolą zakończono w 1925 roku. Co ciekawe motocykl brał udział w zawodach sportowych i zdobył nawet mistrzostwo niemiec.
Na koniec ciekawostka. W instrukcji obsługi motocykla zalecano jeżdżenie w kółko jako rozwiązanie problemu oczekiwania na skrzyżowaniach na włączenie się do ruchu.
To by było na tyle.
To by było na tyle.