PZL ŁOŚ
Łoś z Dłutowskiego Lasu
W lesie koło miejscowości Dłutówek znajduje się pełnowymiarowa makieta samolotu PZL – P37 B „Łoś”. 4 września 1939 roku III Pluton 212 Eskadry Bombowej, pod dowództwem porucznika Żukowskiego, otrzymał zadanie bombardowania niemieckich kolumn zmotoryzowanych w rejonie Wielunia. Łosie zostały zaatakowane przez niemieckie samoloty Messerschmitt, a z zadania tego nie powróciła żadna z załóg. Makieta znajduje się dokładnie w miejscu, gdzie zatrzymał się jeden z samolotów (nr. boczny 72.16) po przymusowym lądowaniu, w takim samym położeniu.
CIEKAWOSTKA:
Model powstał z inicjatywy dwóch panów: kpt. Wojciecha Tomaszewskiego – pilota PLL „LOT” oraz Jana Rybaka – Naczelnika Ochotniczej Straży Pożarnej. Budowę „Łosia” rozpoczęli w 2009 roku i poświęcili na nią prawie 500 godzin. Pierwotnie model miał być wykonany z kostki brukowej lub granitu. Ostatecznie wykonano go ze 100 arkuszy blachy łącząc je przy pomocy 6 tysięcy nitów.
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE: 51°33’38″N 19°21’31″E
W lesie koło miejscowości Dłutówek znajduje się pełnowymiarowa makieta samolotu PZL – P37 B „Łoś”. 4 września 1939 roku III Pluton 212 Eskadry Bombowej, pod dowództwem porucznika Żukowskiego, otrzymał zadanie bombardowania niemieckich kolumn zmotoryzowanych w rejonie Wielunia. Łosie zostały zaatakowane przez niemieckie samoloty Messerschmitt, a z zadania tego nie powróciła żadna z załóg. Makieta znajduje się dokładnie w miejscu, gdzie zatrzymał się jeden z samolotów (nr. boczny 72.16) po przymusowym lądowaniu, w takim samym położeniu.
CIEKAWOSTKA:
Model powstał z inicjatywy dwóch panów: kpt. Wojciecha Tomaszewskiego – pilota PLL „LOT” oraz Jana Rybaka – Naczelnika Ochotniczej Straży Pożarnej. Budowę „Łosia” rozpoczęli w 2009 roku i poświęcili na nią prawie 500 godzin. Pierwotnie model miał być wykonany z kostki brukowej lub granitu. Ostatecznie wykonano go ze 100 arkuszy blachy łącząc je przy pomocy 6 tysięcy nitów.
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE: 51°33’38″N 19°21’31″E