BMW M3 GTR i 30 lat serii Need for Speed
11
W 1994 roku seria Need for Speed rozpoczęła podbój serc graczy na całym świecie prezentując w każdej następnej części setki marek, modeli i modyfikacji samochodów.
Gdyby tak można było wybrać tylko jeden pojazd idealnie oddający motyw Need for Speed – bez względu na jego koszt, rzadkość i wiek – jaki model przychodzi wam na myśl i dlaczego jest to M3 GTR z wydanego w 2005 roku Most Wanted ?
Ale nie uprzedzajmy faktów.
Po raz pierwszy pojawiło się ono prawie dwie dekady temu w Most Wanted , zdaniem wielu jednej z najlepszych gier wyścigowych wszech czasów, prawdziwym pionierze gatunku z 2005 roku. Jego sukces i popularność były tak duże, że kultowe już dziś M3 GTR pojawiło się między innymi w kolejnych odsłonach serii.
Auto tak bardzo kojarzy się z Need for Speed , że szacunkowo prawie 75% wszystkich wyszukiwań frazy „M3 GTR” w Google prowadzi obecnie do treści związanych z NFS. Zanim jednak o współpracy NFS z BMW należy najpierw krótko wspomnieć o tym, co poza Need for Speed czyni M3 GTR tak wyjątkowym autem.
Wszystko zaczęło się w 2000 roku, kiedy to BMW wypuściło model M3 E46,a że BMW i wyścigi zawsze idą w parze, więc M3 E46 wystartowało w wielu europejskich seriach, odnosząc natychmiastowe sukcesy.
Równocześnie auto wprowadzono na rynek w USA, a biorąc pod uwagę fakt, że jest on jednym z największych, zaplanowano również starty w amerykańskich wyścigach. Konkurencja w seriach GT i Le Mans była jednak bardzo silna, a sześciocylindrowy silnik S54 uważano za zbyt słaby w porównaniu do jednostek napędowych Porsche, Chevroleta i innych.
Rozwiązaniem okazało się wymienienie go na bardzo zwarte i superlekkie V8. Jednak pojawiał się jeden problem. Samochód zostałby zaklasyfikowany jako prototyp, ponieważ silnik P60B40 V8 nie był wówczas dostępny w żadnym seryjnym M3 E46. Aby sprostać wymogom homologacyjnym, wyprodukowano krótką serię dopuszczonych do ruchu M3 GTR (z nieco „zdławioną” wersją P60B40).
Ciekawostką jest to że silnik ten montowano wyłącznie w cywilnej wersji BMW M3 GTR – i od tego czasu nigdy nie pojawił się w innym aucie.
W 2001 roku auto wystartowało w 10 wyścigach i zajęło pierwsze lub trzecie miejsce w siedmiu z nich. Niezadowoleni rywale wymusili zmianę regulaminu i w sezonie 2002 liczba samochodów wymaganych do homologacji wzrosła z 10 do 100, co zaowocowało wycofaniem M3 GTR z amerykańskich wyścigów.
Pomimo stosunkowo krótkiej kariery w USA, M3 GTR odcisnął duże piętno na światowym motosporcie i po ponad 20 latach nadal jest pamiętany. Nawet na stronie internetowej BMW poświęconej temu kultowemu autu wyścigowemu jego (późniejsze) pojawienie się w Need for Speed określono mianem hołdu dla jego ciągłej popularności.
Gdyby tak można było wybrać tylko jeden pojazd idealnie oddający motyw Need for Speed – bez względu na jego koszt, rzadkość i wiek – jaki model przychodzi wam na myśl i dlaczego jest to M3 GTR z wydanego w 2005 roku Most Wanted ?
Ale nie uprzedzajmy faktów.
Po raz pierwszy pojawiło się ono prawie dwie dekady temu w Most Wanted , zdaniem wielu jednej z najlepszych gier wyścigowych wszech czasów, prawdziwym pionierze gatunku z 2005 roku. Jego sukces i popularność były tak duże, że kultowe już dziś M3 GTR pojawiło się między innymi w kolejnych odsłonach serii.
Auto tak bardzo kojarzy się z Need for Speed , że szacunkowo prawie 75% wszystkich wyszukiwań frazy „M3 GTR” w Google prowadzi obecnie do treści związanych z NFS. Zanim jednak o współpracy NFS z BMW należy najpierw krótko wspomnieć o tym, co poza Need for Speed czyni M3 GTR tak wyjątkowym autem.
Wszystko zaczęło się w 2000 roku, kiedy to BMW wypuściło model M3 E46,a że BMW i wyścigi zawsze idą w parze, więc M3 E46 wystartowało w wielu europejskich seriach, odnosząc natychmiastowe sukcesy.
Równocześnie auto wprowadzono na rynek w USA, a biorąc pod uwagę fakt, że jest on jednym z największych, zaplanowano również starty w amerykańskich wyścigach. Konkurencja w seriach GT i Le Mans była jednak bardzo silna, a sześciocylindrowy silnik S54 uważano za zbyt słaby w porównaniu do jednostek napędowych Porsche, Chevroleta i innych.
Rozwiązaniem okazało się wymienienie go na bardzo zwarte i superlekkie V8. Jednak pojawiał się jeden problem. Samochód zostałby zaklasyfikowany jako prototyp, ponieważ silnik P60B40 V8 nie był wówczas dostępny w żadnym seryjnym M3 E46. Aby sprostać wymogom homologacyjnym, wyprodukowano krótką serię dopuszczonych do ruchu M3 GTR (z nieco „zdławioną” wersją P60B40).
Ciekawostką jest to że silnik ten montowano wyłącznie w cywilnej wersji BMW M3 GTR – i od tego czasu nigdy nie pojawił się w innym aucie.
W 2001 roku auto wystartowało w 10 wyścigach i zajęło pierwsze lub trzecie miejsce w siedmiu z nich. Niezadowoleni rywale wymusili zmianę regulaminu i w sezonie 2002 liczba samochodów wymaganych do homologacji wzrosła z 10 do 100, co zaowocowało wycofaniem M3 GTR z amerykańskich wyścigów.
Pomimo stosunkowo krótkiej kariery w USA, M3 GTR odcisnął duże piętno na światowym motosporcie i po ponad 20 latach nadal jest pamiętany. Nawet na stronie internetowej BMW poświęconej temu kultowemu autu wyścigowemu jego (późniejsze) pojawienie się w Need for Speed określono mianem hołdu dla jego ciągłej popularności.
Oto M3 GTR E46 #42 zespołu BMW Motorsport, którym w 2001 roku ścigali się Jörg Müller i J.J. Lehto. Dokładnie ten egzemplarz, który wygrał w tamtym sezonie ALMS GT Series, dając Müllerowi mistrzostwo indywidualne, a zespołowi BMW Motorsport pierwsze miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Samochód z bogatą historią, gotowy do napisania kolejnego jej rozdziału w 2024 roku.
Czemu akurat to auto? Ponieważ to prawdziwe M3 GTR, inspiracja dla okładki Most Wanted z 2005 roku. Po wycofaniu się BMW z serii ALMS M3 GTR startowało w Europie do 2005 roku. Choć nadal napędzane było silnikiem P60, otrzymało zmienione nadwozie, elementy aerodynamiczne i koła.
Ciekawostka: na okładce Most Wanted M3 GTR ma felgi ADR M zamiast montowanych w wariantach wyścigowych BBS RE594. W grze zastosowano już prawidłowy model felg.
Wszystko to było możliwe dzięki wsparciu BMW i BMW Group Classic. Prośba o akceptację zmiany wyglądu tak kultowego samochodu wyścigowego, choćby tylko przy użyciu naklejek, wydawała się receptą na spalenie wszystkich mostów. Tymczasem BMW zaakceptowało Need for Speed jako część dziedzictwa M3 GTR i z radością wytoczyło samochód #42 z magazynu, aby poddać go przeróbkom.
PYTANIE
Czy jest sens robienia tego wszystkiego z prawdziwym M3 GTR, by potem z powrotem zamknąć je w magazynie? Tak, ponieważ od dziś do początku stycznia 2025 r. będzie ono eksponatem w muzeum Welt w Monachium.
Samochód z bogatą historią, gotowy do napisania kolejnego jej rozdziału w 2024 roku.
Czemu akurat to auto? Ponieważ to prawdziwe M3 GTR, inspiracja dla okładki Most Wanted z 2005 roku. Po wycofaniu się BMW z serii ALMS M3 GTR startowało w Europie do 2005 roku. Choć nadal napędzane było silnikiem P60, otrzymało zmienione nadwozie, elementy aerodynamiczne i koła.
Ciekawostka: na okładce Most Wanted M3 GTR ma felgi ADR M zamiast montowanych w wariantach wyścigowych BBS RE594. W grze zastosowano już prawidłowy model felg.
Wszystko to było możliwe dzięki wsparciu BMW i BMW Group Classic. Prośba o akceptację zmiany wyglądu tak kultowego samochodu wyścigowego, choćby tylko przy użyciu naklejek, wydawała się receptą na spalenie wszystkich mostów. Tymczasem BMW zaakceptowało Need for Speed jako część dziedzictwa M3 GTR i z radością wytoczyło samochód #42 z magazynu, aby poddać go przeróbkom.
PYTANIE
Czy jest sens robienia tego wszystkiego z prawdziwym M3 GTR, by potem z powrotem zamknąć je w magazynie? Tak, ponieważ od dziś do początku stycznia 2025 r. będzie ono eksponatem w muzeum Welt w Monachium.